Početkom zimskog računanja vremena, na prometnice se vratilo i dobro poznato pravilo korištenja kratkih svjetala na automobilima tijekom cijeloga dana. No, kako se to razdoblje poklapa s oblačnijim, tmurnijim, kraćim danima često popraćenim i kišom, neki vozači vole koristiti i drukčija svjetla tijekom vožnje – ona za maglu.
Prednja i stražnja svjetla za maglu, popularnije znana kao „maglenke“, postoje na automobilima s razlogom, a to je kako bi se koristila kada su uvjeti magle. Ipak, iz nekog razloga svatko od nas se susreo s vozačima koji svjetla za maglu koriste i pri drugim uvjetima smanjene vidljivosti, poput kiše, a to je za druge sudionike u prometu neugodno iskustvo, vozili se iza njih ili im dolazili ususret. Naime, takva svjetla dizajnirana su kako bi „probila“ maglu, a samim time, kada magle nema, neugodno zasljepljuju ostale vozače svojom jačinom i samim time predstavljaju sigurnosni rizik na cesti, ne samo zato što izgubimo živce kada zbog bespotrebno bliještećeg vozila praktički moramo staviti sunčane naočale.
Ono što mnogi ne znaju jest to da je upotreba svjetala za maglu regulirana i zakonom, a možete biti kažnjeni za njihovo paljenje kada magle nema. Članak 108. Zakona o sigurnosti prometa na cestama kaže da „Po magli na motornom i priključnom vozilu moraju biti upaljena kratka svjetla za osvjetljavanje ceste, ili svjetla za maglu, ili oba svjetla istodobno. Stražnja svjetla za maglu na motornim ili priključnim vozilima smiju se upotrebljavati samo po magli i u slučaju smanjene vidljivosti (…) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama ovoga članka“.
Dražen Laljek, glasnogovornik Policijske uprave koprivničko-križevačke, dodatno nam je objasnio slovo Zakona.
– Kako se iz zakonskih odredbi može zaključiti, vozač koji za vrijeme magle nema upaljena kratka svjetla za osvjetljavanje ceste ili svjetla za maglu ili oba ova svjetla istodobno čini prekršaj. Također, prekršaj čini i vozač koji ima upaljena stražnja svjetla za maglu u uvjetima kada nema magle – dodaje on.
Dakle, vozač mora biti spreman platiti 300 kuna ako koristi stražnje maglenke bez povoda. To se na podravsko-prigorskim prometnicama ne događa često, točnije, prema podacima ovdašnje Policijske uprave, u prvih 10 mjeseci dva su vozača kažnjena zbog kršenja odredbi iz članka 108.
Umjesto korištenja svjetala za maglu i ometanja drugih sudionika u prometu, iz Policijske uprave imaju drukčije savjete za vožnju u uvjetima smanjene vidljivosti.
– Svim vozačima koji sudjeluju u prometu u uvjetima smanjene vidljivosti savjetujemo da upale kratka svjetla, da smanje brzinu kretanja svog vozila, da povećaju međusobni razmak između svog i drugih vozila, da se kreću sredinom desne prometne trake, da pravovremeno uključivanjem pokazivača smjera ostale vozače obavijeste o svojoj namjeri skretanja, da poštuju značenja prometnih znakova i pravila kojima se regulira prednost prolaska kroz raskrižja, da budu izrazito oprezni u zonama škola i pješačkih prijelaza, te da nakon konzumacije alkoholnih pića ne upravljaju vozilima – navodi Laljek.
Također, biciklistima se savjetuje da upale svjetla na biciklima, obuku reflektirajuću odjeću ili prsluk te da koriste biciklističke staze, a pješacima da se označe nekim izvorom svjetlosti, reflektirajućom materijom i da se kreću nogostupima.