- U nedavnom istraživanju CEPER-a u 12 srednjoeuropskih zemalja, od Austrije do Sjeverne Makedonije, apsolutna većina posjeduje kreditne ili debitne kartice. Međutim, u 6 od ovih zemalja više od 50 posto ispitanika češće plaća gotovinom nego karticom.
Kako je blagdanska sezona dolazila u srednju Europu, pažnja nije bila usmjerena samo na potragu za savršenim darovima, već i na načine plaćanja koji oblikuju iskustvo blagdanske kupnje. Nedavna CEPER-ova anketa, koja uključuje 1000 ispitanika iz svake od 12 srednjoeuropskih zemalja, pruža uvid u različite načine na koje stanovnici upravljaju svojim transakcijama uoči Božića. Anketa je ispitivala posjedovanje debitnih ili kreditnih kartica kod ispitanika, njihov preferirani način plaćanja između gotovine i kartica te koriste li pametne uređaje (poput pametnih telefona ili pametnih satova) za beskontaktno plaćanje.
Debitne i kreditne kartice široko su prisutne u srednjoeuropskoj regiji, s više od 80 posto vlasništva prijavljenih u zemljama poput Austrije, Bugarske, Hrvatske, Češke, Poljske, Slovačke, Mađarske i Slovenije. Zapanjujuće, Austrija preuzima vodstvo s nevjerojatnih 93 posto vlasništva nad karticama.
Međutim, pravo iznenađenje leži u tome koliko Srednje Europe još uvijek preferira gotovinu, posebno u Austriji, Bugarskoj, Crnoj Gori, Sjevernoj Makedoniji, Rumunjskoj i Srbiji, gdje više od 50 posto preferira gotovinu u odnosu na kartice. Za razliku od Austrije, u Češkoj gdje je kartična penetracija bila 90 posto, 69 postoispitanika radije je koristilo kartice kao način plaćanja u odnosu na gotovinu – pritom su Česi najskloniji korištenju kartice za kupnju.
Iako je vlasništvo nad vrhunskim pametnim uređajima u porastu, čini se da je njihova integracija u krajolik plaćanja manje raširena. Iznenađujuće, čak 55 postoispitanika reklo je da nikada ne koristi pametne gadgete za beskontaktno plaćanje. U Austriji, Bugarskoj, Sjevernoj Makedoniji i Srbiji čak 70 postoispitanika negira da je ikada koristilo pametne metode plaćanja. U Hrvatskoj, Mađarskoj, Crnoj Gori, Slovačkoj i Sloveniji između 60-69 posto, dok je u Češkoj, Poljskoj i Rumunjskoj 50-55 postoispitanika izjavilo da nikad ne koristi gadgete za plaćanje. Najveća penetracija korištenja pametnih gadgeta za plaćanja zabilježena je u Češkoj, Poljskoj i Rumunjskoj. U Rumunjskoj 44 postodok je u Češkoj i Poljskoj 41 postoispitanika tvrdilo da barem ponekad koriste elektroničke uređaje za plaćanje.
Usred ove evolucije plaćanja, neki srednjoeuropski građani ostaju vjerni tradicionalnim gotovinskim transakcijama. U zemljama poput Mađarske, Bugarske, Hrvatske, Crne Gore, Sjeverne Makedonije, Rumunjske i Srbije više od 20 postoispitanika inzistira uvijek na korištenju gotovine. Primjetno je da Crna Gora prednjači s nevjerojatnih 51 postoispitanika koji preferiraju pouzdanost gotovine. Drugim riječima, dok su novi načini plaćanja široko dostupni Srednjoeuropskim građanima, oni se rado drže gotovine.
S obzirom na relativno nisku popularnost vrhunskih gadgeta za plaćanje, neki bi čak mogli razmisliti o njihovoj kupnji kao kreativnom, neuobičajenom božićnom poklonu svojim najdražima!