– Nema straha od toga da ‘smrdiš po cigaretama’, možeš se pojaviti doma ili na nastavi, a nitko niti ne zna da si pušio – objašnjava nam jedna srednjoškolka sve veću popularnost modernih oblika cigareta.
Uživanje nikotina jedna je od najraširenijih ovisnosti u svijetu, ali i u Hrvatskoj. Prema istraživanjima, Hrvatska je u samom vrhu Europske unije po broju pušača jer cigarete svakodnevno puši čak 21,8 posto odraslog stanovništva. Brojke nisu ništa bolje ni kod maloljetnika pa, iako su cigarete zabranjene za one mlađe od 18 godina, procjenjuje se da je oko 50 posto učenika probalo pušiti cigarete od kojih su mnogi s tom praksom i nastavili.
Privlačni okusi
Iako je štetnost i ovisnost od cigareta već davno dokazana, hrvatskim se školama širi i nova vrsta ovisnosti – ‘vejpanje’ i pušenje jednokratnih i drugih električnih cigareta i parilica. Ovakva vrsta cigareta zamišljena je kao zamjena za duhanski dim i sadrži tekućinu različitih okusa sa ili bez nikotina na bazi vodene pare. Opasnosti ipak ima jer istraživanja pokazuju da i elektroničke cigarete štete zdravlju, izazivaju ovisnost, ali i novu vrstu upale pluća. Unatoč tome, bez problema ih se može nabaviti na kiosku ili u drugim trgovinama mješovitom robom za manje od šest eura i u svim zamislivim okusima pa su upravo zato prava zanimacija za školarce. Procjenjuje se da je ovaj trend zahvatio čak 13 posto učenika u Hrvatskoj, a to nam je potvrdila i anonimna sugovornica.
– ‘Vejpanje’ je prilično popularno u školi, a puše se i druge elektroničke cigarete. Stalno se pojavljuje i nešto novo, niti ne znam kako se sve to zove – ispričala nam je učenica koja kaže kako je popularnost ‘vejpanja’ u cijeni i dostupnosti, ali i tome što se e-cigarete mogu pušiti na mjestima gdje je pušenje inače zabranjeno.
– Oni koji koriste takve cigarete bliže su školi, baš se i ne skrivaju i ne moraju odlaziti negdje dalje. Osim toga, mnogi to kombiniraju i s običnim cigaretama pa puše i jedno i drugo – priznaje i kaže kako ona sama ipak radije bira obične cigarete.
Internetski trend
Osim što su jeftine i dostupne, razne e-cigarete jedan su od glavnih proizvoda koje na društvenim mrežama poput Instagrama i TikToka reklamiraju poznate osobe i influenceri. Ako u obzir uzmemo istraživanja koja su pokazala da 61 posto učenika srednjih škola dnevno provodi i više od tri sata slobodnog vremena na pametnim telefonima i društvenim mrežama, ‘tržište’ za e-cigarete je ogromno, a po svemu sudeći, svakodnevno dobiva sve više korisnika.